Dr. Hasan İnsel

Dr. Hasan İnsel

hinsel@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Bir aktivite listesi yapın ve her bir işe ayırmanız gereken zamanı belirleyin. Listede tamamladığınız işleri işaretleyin. Her ‘bitti’ işaretinden sonra motivasyonunuz artacak, stresiniz azalacak

Hani bazı günler vardır, bir bakarsınız günün sonuna geldiğinizde, bitirmeniz gereken işlerin yarısı yerinde duruyordur. Bu bir kez olursa sorun değil de, sık sık veya zaman içinde sürekli olmaya başlarsa fena. Bir bakmışsınız günler böyle akıp gidiyor, işinizden aldığınız zevk ve tatmin giderek azalıyor, yerine bitmemiş işlerin stresi gelmeye başlıyor. İşte bu stres, artık kronik hale gelmeye başlamıştır. Kronik stresse sağlığımızı tehdit eden unsurların başında geliyor. Bu gidişe karşı bir şeyler yapmayı deneyip, sağlığınıza katkıda bulunabilirsiniz aslında.

Vakit nakittir
Zamansal öncelikleri 60/40 ilkesine göre belirleyin. Bunun anlamı şudur: Zamanın yüzde 60’ını asıl işinize ayırın, yüzde 20’sini beklenmedik aktivitelere ve geri kalan yüzde 20’siniyse kendinize ayırın. Zamanınızı planlarken daima kişisel performans eğrinizi dikkate alın. Sıkıcı veya zor işleri öğle tatilinden sonraya bırakmayın. Daha zinde olduğunuz sabah saatlerinde halledin. Böylece bitmemiş tatsız bir işin stresini de üzerinizden atmış olursunuz.

Öncelikleri belirleyin
Önünüze yığılan iş yükünü düzenlemek için öncelik sıralaması faydalı olabilir. ‘Önemli ve acil’ olanlar en öncelikli konulardır. Bunu ‘acil’ olanlar izler. Bunlar belirli bir zamana kadar bitirilmesi gereken işlerdir. Üçüncü sırada ‘önemli’ konular yer alır. Bu öncelik sistemine göre işlerinizi düzenleyebilirsiniz. Bir aktivite listesi yapın ve her işe ayırmanız gereken zamanı belirleyin. Listede tamamladığınız işleri işaretleyin. Her bitti işaretinden sonra motivasyonunuz artacak, stresiniz azalacak.

Sıkıcı veya zor olanlar önce
Aynı öneme sahip iki iş varsa daha sıkıcı olanı veya daha zor olanı önce yapın. Sözgelimi memnuniyetsiz bir müşteriyle görüşmeniz gerekiyorsa buna öncelik verin. Zira hoş olmayan işler ertelendikçe sizi bloke eder. Oysa bu tip işleri masadan temizledikçe sonrakilerin önü açılır.

Masa temizliği
O an üzerinde çalıştığınız iş veya projeyle alakası olmayan dosyaları, kağıtları masanızdan kaldırın. Masada yığılı evrak, sizin o anda uğraştığınız işe yoğunlaşmanızı zorlaştırır ve işlerin arasında boğulduğunuz izlenimi yaratır.

Doğru zamanda “Hayır” diyebilmek
Bir işi yaparken araya girmesi gereken kısa zamanda çözümlenebilecek başka acil durumlar karşınıza çıkabilir. Ama bu, kesinlikle rutin bir hale gelmemeli. Onun için bazen “Hayır” diyebilmelisiniz. “Hayır” sizi çok ağır stres yükünden kurtarabilir, gerektiğinde kibarca reddetmeyi öğrenin.

İş bitiminde
İşle ilgili sorunları büroda bırakın. İşten ayrılmadan önce kendinize 20 dakika kadar bir zaman ayırın ve o gün yaptıklarınızla ertesi gün yapmanız gerekenleri düşünün ve yarının planını yapın. İşle ilgili durumları bu 20 dakikada programlayın, mümkünse iş dışına taşımayın ve özellikle yatak odanızda bunları düşünmemeye çalışın ki dinlendirici bir uyku uyuyabilin. İş sonrası kişinin kendine zaman ayırması, bu zamanı hoşuna giden bir aktiviteyle değerlendirmesi ve bunu alışkanlık haline getirmesi çok yararlı.
Stresli bir iş gününden sonra işten uzaklaşmak ve örneğin yürüyüş yapmak gibi bir aktivite rahatlatıcı etki gösterir. Sosyal yaşam yani dostlarla beraber olmak, onları arayıp, aranmak, yeni dostlar edinmek de günün stresinden uzaklaşmakta çok yardımcı olur. Bu arada çok stres altında olduğunuzu düşünüyorsanız veya yakınlarınız sizi uyarıyorsa, o zaman profesyonel yardım almayı deneyin. Kısa sürede doğru iş yaptığınızı anlarsınız.